Interview

“Ik heb nu een visie, een doel. De organisatie heeft richting! Ik had het niet willen missen”

Klant aan het woord

Interview met Chantal UijtdeHaag, Terneuzen, 18 maart 2022

“In de kern ben ik een ergotherapeut, geen ondernemer”, dacht ik. Nu denk ik: “Ik ben niet meer de therapeut die aan ‘t ondernemen is, maar ik ben ondernemer! Het is zó waardevol geweest!

Ad Hoc
Toen ik startte met mijn praktijk was er voor vrij gevestigden heel weinig informatie. Ik moest zelf het wiel uitvinden, alles ging instinctief, op m’n gevoel. En dan groei je; ik had collega’s en een pand. Er komt dan steeds meer bij kijken. Ik deed ’t allemaal ad hoc. Soms dacht ik “moet ik niet een cursus bedrijfskunde gaan doen? Iets financieels en zakelijks.”
Ik kreeg het gevoel geen grip te hebben en geen zicht te hebben op m’n bedrijf. Dat bracht veel onrust bij mij. Er was geen plan. Altijd een volle agenda en nooit ‘Nee’ zeggen tegen patiënten.

En toen ontmoette ik Mira Sollie tijdens een etentje. Ze was oprecht geïnteresseerd en vroeg naar de ontwikkelingen in mijn praktijk.
Ik besloot een afspraak met haar te maken. Ze kwam vrijblijvend langs.

Hoe ik ‘t vond toen Mira op bezoek kwam?
Spannend! De eerste keer dacht ik “waar moet ik gaan beginnen? M’n hoofd ontplofte!” Maar door Mira’s openheid voelde het snel vertrouwd en goed.
Wat mooi is? Mira gebruikt zakelijke termen op een leuke en ontspannen manier. Ze is streng op een zachte manier en ze gaat uit van mij! Dat maakt ‘t proces mild, en toch effectief. Met Mira keken we of ‘t efficiënter kon en of er ruimte voor groei was. En hoe ik meer vat kon krijgen. Ik had overal lijstjes, in m’n telefoon, m’n agenda, in een boekje, in m’n hoofd. Ik had nooit genoeg tijd voor alles wat op m’n pad kwam. Nu heb ik een postbak met labels en maak ik bewust de keuze om zaken op te pakken, te delegeren, te laten wachten of er (voorlopig) een streep door te zetten. Wat brengt dat een rust in m’n hoofd!

Aan de slag!
We maakten meteen concrete afspraken om aan de slag te gaan! Eerst spraken we algemeen, daarna kwam de focus. Afspraken voor mij persoonlijk en voor m’n bedrijf. We gingen daarbij uit van mijn vragen en mijn behoeften! Vanaf ‘t eerste moment ga je dus al aan ‘t werk, een soort korte termijnplannen maken. Je komt in beweging met acties die 5 minuten duren. Mira bracht een structuur op een manier die je kan herhalen. Bijvoorbeeld een matrix voor de continuïteit van mijn praktijk. En als de structuur goed is kun je ‘t ook evalueren. Je kijkt dan of ‘t oplevert wat je wilt. Meten dus!

Ik heb ook een tijdblok gemaakt voor de zakelijke dingen. Daarnaast ligt er een actieplan dat mijn collega en ik kunnen pakken als er bijvoorbeeld een cliënt onverwacht uitvalt. Zo gebruiken we onze tijd efficiënter. Ik kijk per label/mapje. Het zorgt ervoor dat taken kleiner en concreter worden en dat geeft een goed gevoel.

Wat vinden je collega’s ervan?
We zijn een klein open team. Ik neem hen nog meer mee in het zakelijke stuk. We zijn meer ‘samen’ geworden. Ik geef dingen uit handen en dat vinden ze juist leuk. Mijn collega’s waren altijd al gedreven maar nu nog meer, nu ze weten hoe ‘t zakelijk in elkaar zit. Werkoverleg is nu gestructureerd en dat geeft houvast. Voorheen hadden we alleen maar hapsnap onderwerpen … de patiënt stond altijd op nr.1.
We werken al 10 jaar samen en praten nu voor ‘t eerst over de begroting. Dat is goed om te zien. En Mira is heel enthousiast en laagdrempelig. Ze voelt ons zo goed aan!

En jij Chantal? Wat deed het proces met SolDaad met jou?
Ik kijk met een andere bril naar mijn werk. Ik maak andere overwegingen en beslis bewuster of ik iets wel of niet oppak. Ik zie ook beter het effect op de financiën en of er groei in zit voor de toekomst. Ik had nooit een hekel aan de zakelijke kant, maar het is nu wel veel gemakkelijker geworden. Werken geeft nóg meer voldoening. Ik heb nu een visie, een doel. De organisatie heeft richting. Ha, ik denk meteen aan m’n kompas, m’n logo.
Ik heb nu:

  1. Orde in m’n dingen.
  2. Veel dingen weggedaan.
  3. Dingen geparkeerd voor later.

Ik heb ook meer durf! Ik ben geneigd bescheiden te zijn. Nu bepaal ík bijvoorbeeld het tarief. En dat wordt geaccepteerd. Het is zo waardevol! Het geeft vertrouwen in de toekomst. Het proces is ‘t waard geweest. Ik zie ‘t als persoonlijke ontwikkeling. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?

Wat biedt Mira?
Mira biedt maatwerk! In korte tijd biedt ze je concrete handvatten en krijg je inzicht in je bedrijf. Het proces is ‘t waard geweest. Ik zie ‘t als persoonlijke ontwikkeling. En het werkt ook door naar mijn gezin, daar is ‘t ook toepasbaar.
Mira houdt je echt een spiegel voor. Ze kijkt naar de behoefte van het bedrijf. Wat Mira zegt is écht zo! Ik heb geleerd keuzes te maken. Op de werkvloer heeft ze ons ook meer samengebracht. Het had het effect dat ík wilde!

En nu?
Gedragsverandering gaat in fases! Ik ben hard bezig en omdat ‘t contact met Mira blijft is er een soort van stok achter de deur.
Het is echt heel waardevol; ik had het niet willen missen!


“Zonder Mira (SolDaad/Orde in Zaken) was ik gestopt. Of was ik zelf ziek geworden”, zegt Irene vol overtuiging.


Klant aan het woord

Interview met Irene van de Giessen, directeur Stichting HerstelTalent, 17-12-2021

Irene vertelt wat SolDaad voor haar betekent.

Passie en toch vastlopen
Irene zet zich in voor mensen met een verleden in de psychiatrie, om die mensen weer aan het werk te krijgen. Ze won een prijs met haar baanbrekende werk. Het was een flink geldbedrag. Met dat bedrag richtte ze de Stichting HerstelTalent op. “Ik was opeens directeur van een Stichting en die Stichting kreeg een bestuur. In de praktijk deed ik echter alles zelf. Ik werkte veel en graag. Maar…… contracten, verzekering, financiële controle, beleid, bestuur……?
Ik werd voortdurend verrast. Iedereen zei wat ik moest doen en ik zei steeds ‘Ja’.
Uiteindelijk liep ik vast in m’n administratie. Ja, vast in m’n passie.
De twijfel kwam. Moest ik stoppen? Moest het bedrijf door mét of juist zonder mij?
Ik wilde het anders, maar ik wist niet hoe.”

De mail van SolDaad
En toen was daar een zakelijke mail over betere bedrijfsvoering. “Dat is vreemd in de zorgsector.” Een mailtje van Mira Sollie van SolDaad. “Ik vroeg me af of ik iets met dat mailtje moest…. misschien toch maar eens kennismaken? Mira vertelde me wat ze deed, dat ze ondernemers leert een leuker leven te krijgen! Tot mijn verbazing raakte haar verhaal mij. Aan het eind van het gesprek zei Mira “denk erover na en beslis.”
Ik zag het als een experiment want ik wist niet wat te verwachten.”
“Mira zei”, zo herinnert Irene zich, “Ik trek je uit het moeras.”
“En…. er kwam een vlot in het moeras”, aldus Irene.

Wat heeft ‘t opgeleverd?
“Ik heb heel veel geleerd! Ik kreeg meer inzicht. Ik zag de zin in van ordenen, voor korte en langere termijn. “Ze schatert als ze vertelt hoe trots ze is op haar mappen. En dat ze een meerjarenplan heeft gemaakt. “Ik zie nu dat ik er naïef ingegaan ben”, zegt ze zonder blikken of blozen. “Ik schaamde me gewoon, terwijl ik altijd had gedaan wat goed was, vond ik ….. “
“Mira leerde me te kijken naar de samenhang tussen wat ik doe en wat dat betekent. Ik merkte dat mijn bedrijf kwetsbaar was”. Irene waarschuwt: “Alleen op je gevoel afgaan wordt gevaarlijk. Het is belangrijk dat het zakelijk goed geregeld is.”
“Ik merkte tegelijkertijd dat juist dat zakelijke me niet gelukkig maakte.”
Irene besloot HerstelTalent over te dragen.
“Ik draag nu probleemloos over. Dat komt zonder enige twijfel op het conto van Mira.”

Hoe is ‘t eigenlijk om samen te werken met Mira?
“Ze heeft het heel veilig gedaan.
Mira stond open voor mijn visie. Zo’n traject kan niet zonder ‘twee-richting-verkeer’. Ze wilde steeds weten wat mijn overwegingen waren. Mira’s interesse in mij maakte echt het verschil.”
En na een korte pauze zegt Irene: “Toen werd ik lichter.”
“Ik vind het leuk dat Mira recht voor z’n raap is. Ze heeft relativering en humor gebracht. Ze verrast met vragen die niet gesteld worden in mijn vak. Soms dacht ik “ja, doei,” als ze confronterend was. Het was ook echt een soort reflectie. Het leven is gemakkelijker geworden. Mira zorgt voor hapklare brokken, dat is leuk. Zo fijn dat ik het op orde heb!”

Advies voor de lezer?
“Ja! Ik herken het geworstel van kleine en grote ondernemers Ik geloof dat mensen pas aan de bel trekken als ze diep zitten. Ik gun ze dat ze dat doen vóórdat ze vastlopen. Dat is echt gezonder! Zie het als ‘persoonlijk onderhoud’. Het traject heeft mij zóveel opgeleverd! Het traject met SolDaad is de investering zonder enige twijfel waard.”

Hoe denk denk je over 2022?
“Spannend! Er zijn nu twee nieuwe directeuren. Ik blijf betrokken als adviseur. SolDaad gaat het nieuwe bestuur inwerken. Mira snapt het ontstaan van het bedrijf; dat ontstaan heeft consequenties voor de nieuwe directeuren. Mira bewaakt de lijnen voor de toekomst.”

En wat ga jij doen, Irene?
“Nu heb ik tijd voor wat ik écht wil. Lesgeven, externe contacten, schrijven. Eigenlijk wat ik altijd al deed. Men kan nu meer van mij profiteren.
Het is goed zo!”

Door: Joke Bouwmeester www.penpubliek.nl


Nieuwsbrief Zeeland Zakelijk mei 2021

Rust, vertrouwen en succes. Drie woorden die de ondernemer als muziek in de oren klinken. Voor Mira Sollie, directeur van adviesbureau SolDaad/Orde in Zaken, in Vlissingen, zijn deze begrippen de kern van haar werk. Hoe zit dat? Veel ondernemers zijn gedreven, harde werkers die houden van hun product. Ze zijn de waardevolle ambassadeurs van hun bedrijf. Maar, een bedrijf leiden, mensen aansturen en meekrijgen, is iets anders. Dat zorgt vaak voor veel stress. En daar is Mira, zij helpt al jaren orde te scheppen in alle zaken die komen kijken bij het succesvol runnen van een bedrijf. Ze doet dat op een manier die bij de ondernemer past. Dat geeft rust en ruimte, iedereen wordt zelfverzekerder! Mira heeft een schat aan ervaring en deelt die graag.

Bewust worden
“Ik vind het zo mooi om te horen wat ondernemers bezighoudt”, zegt Mira terwijl haar ogen beginnen te stralen.“ Daar is vertrouwen voor nodig. Mira investeert in de band met haar opdrachtgevers. Ze is enorm betrokken en belt soms even, ook als dat buiten de afgesproken sessies valt. Ze vertelt: “Uiteindelijk gaat de ondernemer dan zelf zien wat voor leider hij wil zijn en waar hij op wil sturen, hoe hij zijn plannen overbrengt naar de medewerkers en hoe hij de toekomst in het oog houdt”.

Sterker profileren
En wat levert dat dan op voor die ondernemer? Tevreden klanten vertellen Mira dat ze minder stress hebben, meer anticiperen op groei, betere kwaliteit leveren en meer sturen op de cijfers. Zo’n ondernemer heeft zijn kernwaarden beter voor ogen en profileert zich daardoor sterker. Uiteindelijk betekent dat meer succes. Vaak ontstaat er ook meer een ‘gemeenschapsgevoel’ in het bedrijf en dat is prachtig.

De workshop, veilige leeromgeving
Mira heeft de workshop ‘Orde in Zaken’ ontwikkeld, speciaal voor die ondernemers die hun plannen helder op papier willen krijgen. De cursist maakt in 3 weken, heel praktisch en op basis van zijn eigen ideeën, een routekaart. Dat is best confronterend, maar Mira luistert goed en is altijd opbouwend, hoort ze steevast. “Zo’n routekaart geeft zoveel rust”, aldus de enthousiaste coach. “De ondernemer weet wat voor soort leider hij wil zijn, ieders rol wordt duidelijk en de besluitvorming gaat gemakkelijker. De ondernemer heeft dan tijd om te doen wat hij het liefst doet, ondernemen!”

Nieuwsgierig?
Start workshops 2021 http://soldaad.nl/workshop/
Mira is bereikbaar op 06 – 23 48 02 08 en msollie@soldaad.nl